Author Topic: fimk versiopäivitys ja forgeaminen  (Read 1243 times)

apa on: May 09, 2015, 02:51:15 PM

• Fimker
  • **
    • View Profile
Osaisiko joku tekniseltä puolelta sanoa miksi fimk versiota päivittäessä käy usein niin että vanha softa ei enää ole yhteensopiva. Itse ostin n. puoli vuotta sitten kasan fimkkejä ja ajattelin ruveta forgeamaan. Kone päälle ja menoksi. Alkuun jaksoinkin tarkistella vähän väliä että paljonko lohkopalkkioita on tullut. Ihan hyvältä näytti ja tuli niinkuin piti. Sitten unohdin asian todella pitkäksi aikaa. Nyt kun kävin katsomassa ja odotin hyvää määrää lohkopalkkioita petyin pahemman kerran. Ilmeisesti fimk versioni 0.3.3 ei ollut enää yhteensopiva verkon kanssa. Klienttini mukaan olin mainannut lähes 2 miljoonaa fimkiä vaikka todellisen summan olisi pitänyt olla noin muutama sata tuhatta. Tämä tarkoittaa ilmeisesti sitä että vanhoilla asiakasohjelmilla ja kyseisessä netsplitissä/forkissa on huomattava määrä muitakin louhijoita. (muuten lohkopalkkioni olisi ollut vielä suurempi) Muistan lukeneeni jokin aika sitten yhdistyksen taholta pohdintaa siitä että forgeusalgoritmia tulisi muuttaa koska se suosii isoja omistajia ja ongelma on se että monet fimk omistajat eivät louhi! Oletteko miettineet että ongelma saattaisi olla myös se, että moni louhii täysin väärässä verkossa! Jos asiakasohjelmat olisivat yhteensopivia taaksepäin voisi forgeamisosuus olla huomattavasti suurempi.. Kova pettmys varmasti monelle joka jättää louhinnan käyntiin huomattavan pitkäksi aikaa tarkistamatta välillä verkon tilannetta.. Nyt verkon käyttö edellyttää forumin jatkuvaa seurausta ja uusien päivitysten lataamista. Ei mitään järkeä IMO.

bittimikko #1 on: May 10, 2015, 12:25:37 PM

• Fimker
  • **
    • View Profile
« Last Edit: August 02, 2015, 09:08:05 PM by bittimikko »

Eliphaz Fimk #2 on: May 10, 2015, 05:23:13 PM

• FIMKrypto coordinator
  • Administrator
    • View Profile
    • FIMKrypto
Lohkoketjun haarautumiset ovat ikävä mutta välttämätön sivuvaikutus vertaisverkkojen kehityksen alkuvaiheessa. Uusien, aiemmin huomioon ottamattomien ominaisuuksien lisäyksessä vaaditaan lohkoketjuun rakenteellisia muutoksia (jotka uusi ohjelmistoversio tekee käyttöönotettaessa automaattisesti). Ei ole kyse siitä etteikö uusi ohjelmisto pystyisi tukemaan vanhoja ketjuja, vaan siitä että teknisesti ehdoton toiminnan jatkumisen vaatimus on vain yksi päälohkoketju. Päälohkoketjun on toivottavaa sisältää uusimmat ominaisuudet, joten vanhat ketjut jäävät taakse ja joidenkin käyttäjien jatkaessa niiden käyttöä "forkkaavat" pois pääketjusta.

Jos lohkoketjua ei haarauteta, kehitystyö ja uusien ominaisuuksien lisääminen vaikeutuu huomattavasti. Bitcoinissa on hyvin konservatiivinen politiikka ketjun haarautumisen suhteen. Se on johtanut ongelmiin kehitystyössä ja sen osalta, että Bitcoin pysyisi kilpailukykyisenä uuden sukupolven kryptoalustojen ominaisuuksien kanssa.

Itse olen alun perin pitänyt yhtenä prioriteettina taaksepäin yhteensopivuutta. Siitä on jouduttu pakosti tinkimään tämän teknologian kentällä, ei voi mitään.